לבד בברלין מאת הנס פאלאדה

הספר המככב בראש רשימת רבי המכר כבר מספר שבועות, יצא לאור לראשונה בשנת 1947 אך רק עם תרגומו לאנגלית בשנה שעברה הפך לסנסציה בינלאומית ולרב מכר חובק עולם.
הסיפור מבוסס על סיפור אמיתי, שנכתב על ידי סופר שראה כיצד חייו מתפוררים תחת המשטר הנאצי.
הנס פאלאדה מחבר הספר – על שם הגיבור הנס והסוס פלאדה מסיפורי האחים גרים – הוא שם העט של רודולף דיטצן (1947-1893). לפני מלחמת העולם השנייה היו הרומנים של הנס פאלאדה רבי-מכר בינלאומיים, לא פחות מספריהם של תומס מאן והרמן הסה. ספרו “איש קטן, לאן” אף עובד לסרט הוליוודי, אך משנודע לנאצים שהסרט הופק על ידי יהודי הם אסרו למכור את זכויות התרגום של יצירותיו והוצב עליו מעקב. משסירב פאלאדה להצטרף למפלגה הנאצית הוא נעצר על ידי הגסטפו, ואף שבסופו של דבר שוחרר, זומן לעתים קרובות ל”שיחות” בנוגע לכתיבתו. בניגוד למאן, הסה ואנשי רוח גרמנים אחרים, פאלאדה סירב לברוח למקום מבטחים. אך הלחצים תבעו את מחירם ופאלאדה החל להשתמש בסמים ואלכוהול. זמן קצר לאחר שהורה לו גבלס לכתוב רומן אנטישמי, הוא התמוטט והושם בהסגר בבית מחסה ל”פושעים חולי נפש”, גזר דין השקול למעשה לעונש מוות. כדי לעצור את הבלתי נמנע, הוא העמיד פנים שהוא מבצע את המשימה שהוטלה עליו, אך בפועל כתב שלושה ספרים מקודדים, בהם ספרו המפורסם השתיין. הצופן שבו השתמש פאלאדה היה מורכב ביותר, ורק זמן רב לאחר מותו פוענח במלואו. פאלאדה נותר בחיים ושוחרר בתום המלחמה, אבל נשאר שבר כלי. אחד מחבריו, משורר שהתמנה לשר התרבות של מזרח גרמניה, החליט לפעול למען החלמתו של פאלאדה בעזרת הכתיבה, והפקיד בידיו תיק שנמצא בין תעודות הגסטפו, על זוג ממעמד הפועלים שמרד בנאצים. פאלאדה התגייס ברצון למשימה וכתב את “לבד בברלין” בעשרים וארבעה ימים בלבד. שבועות ספורים לפני שראה הספר אור, נפטר פאלאדה ממנת יתר של מורפיום.

אוטו ואילזה המפל היו זוג מבוגר ממעמד הפועלים, בין הגרמנים הבודדים שהתנגדו באופן עצמאי למשטר הנאצי. מסע ההתנגדות שלהם, כלל כתיבת גלויות מחאה נגד אדולף היטלר והמשטר הנאצי בכללותו ופיזורן ברחבי ברלין. על אף שהמחאה כמעט שלא הורגשה (רוב הגלויות שנמצאו נמסרו מיד לגסטפו), הביכה פעילות בני הזוג את ראשי המשטרה החשאית, שכן במשך שנתיים תמימות לא הצליחו הרשויות מטילות האימה להניח ידן על מפזרי הגלויות האלמוניים.
“לבד בברלין” מבוסס על סיפורם של הזוג המפל, אך זה אינו מסמך תיעודי. זהו רומן שסיפור המסגרת שלו הוא מסע ההתנגדות של זוג בשם אוטו ואנה קוונגל, אך התמונה הרחבה שהוא מציג מספרת על כל דייריו של הבית מספר 55 ברחוב יבלונסקי, לא רחוק מאלכסנדר פלאץ. דיירי הבניין מציגים קשת רחבה של דמויות, החל בגברת רוזנטל הזקנה, היהודייה האחרונה בבניין; דרך השופט פרום הנכבד, שגם הוא פועל באופן מסוים נגד השלטון הנאצי; הדוורית אווה קלוגה האומללה, שהגרוש הלא יוצלח שלה רודף אותה והיא נשברת סופית כשהיא מגלה על פעילותו המזעזעת של בנה בשירות האס-אס; בורקהאוזן המלשן ואשתו הפרוצה; וכלה במשפחת פרסיקה המאוסה והקולנית, עם האב השתיין, האם הכנועה, שני הבנים המשרתים באס-אס והבן המוצלח של המשפחה, בלדור, שאפתן המטפס בעקביות בסולם הדרגות הנאצי, בזכות נאמנותו ומסירותו לאידיאולוגיות ולפרקטיקות הנאציות.
יותר מרומן מתח, יותר מסיפור אהבה, ואפילו יותר מספרות גבוהה – זהו סיפור מסעיר על שני אנשים שמנסים להגן על הצדק וזה על זה.
פאלאדה מציג בספר הזה עולם ששולטים בו טרור ופחד, יותר מכל על ידי תופעת ההלשנות. הן הגיבורים והן הנבלים שבספר אינם דמויות חד ממדיות. פאלאדה מציג את המורכבות של כל אחת מהדמויות לא כדי להצדיק את מעשיה או להלל אותה, אלא כדי למסור, כמו כל מספר טוב, תמונת עולם מהימנה שאינה צבועה בצבעים עליזים, אך מצליחה למסור גוני-גוונים של אפור, בין השחור והלבן הנוכחים כל כך בספר.
“לבד בברלין” הוא ספר חובה לכל מי ששאל את עצמו “מה אני הייתי עושה אם?” ולא מכיוון שהוא נותן תשובות חד משמעיות. אף יצירה ספרותית גדולה לא מספקת מסר שאפשר לסכם בחמש מלים. “לבד בברלין” הוא יצירה ספרותית גדולה קודם כל מכיוון שהספר כתוב נהדר ומעניק פרספקטיבה רחבה של תקופה שהחברה האנושית עדיין לא הצליחה לעכל (ולא ודאי שתצליח אי פעם). אבל החשיבות המוסרית העצומה שלו היא בכך שהוא מזכיר לכל בעל מצפון שכל אדם חי ומת למען עצמו, אפילו במאבק למען שינוי שעלול לעלות לו בחייו שלו. על פי פאלאדה, הגבורה שבסיכון להקריב את החיים היא ערך מוסף. במציאות של רשע ודיכוי, כל גילוי של הגינות ומצפוניות הוא תוצאה של כורח פנימי שחש אדם, המבין כי מלחמת הטוב והרע מתחוללת קודם כל בתוך נפשו.

קריאה מהנה,
חני שגב

כתיבת תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות החובה מסומנים בכוכבית.